تجربه کاربری چیست؟

از زمان ورود تکنولوژی به دنیای انسان ها واژگان و مفاهیم زیادی به دنبال آن به دنیای ما راه پیدا کرد.

تجربه کاربری از جمله کاربردی ترین و در عین حال علمی ترین مفاهیمی است که در سال های اخیر زیاد شنیده شده است‌.

هر فردی که قصد دارد حوزه کاری خود را در فضای مجازی گسترش دهد باید با این مفهوم به صورت کامل آشنا شود و تمامی محصولات و خدماتی که قصد ارائه آن ها را دارد بر مبنای تجربه کاربری قرار دهد.

 تجربه کاربری به معنای احساس و عاطفه کاربر در برخورد با یک محصول، اپلیکیشن یا خدمات خاصی است. در واقع این مفهوم بیان کننده رضایت قلبی کاربر در ارتباط با یک محصول یا خدمات خاصی است که از یک سایت دریافت می کند.

تصور کنید که شما به یک سایت فروش پوشاک سر می زنید و یک لباس متناسب با سایز و سلیقه خود خریداری میکنید. از زمانی که شما وارد آن سایت می شوید تا زمانی که  آن محصول را دریافت می کنید، تجربه کاربری شما آغاز می شود. زیرا احساسات شما برانگیخته شده است تا یک محصولی که حتی آن را لمس نکرده اید خریداری کنید‌.

و زمانی که آن محصول به دست شما می رسد اگر رضایت کامل و یا عدم رضایت از آن داشته باشید باز هم در حال شکل دادن تجربه کاربری یا user experience  هستید.

اگر تجربه مثبتی از خرید آن محصول داشته باشید بالطبع احساس و عاطفه شما نیز نسبت به آن محصول مثبت خواهد بود. به همین دلیل می توانیم بگوییم شما یک تجربه کاربری مثبت از خرید خود داشته اید و بالعکس اگر از زمان ورود به سایت، سفارش و دریافت محصول رضایت کافی نداشته باشید یک تجربه منفی در شما شکل میگیرد و احساس و عاطفه ی شما نیز منفی خواهد شد و در نهایت یک تجربه کاربری منفی نیز در شما شکل خواهد گرفت.

تجربه کاربری تنها به خرید محصولات منتهی نمی شود. بلکه این تجربه در بر گیرنده احساسات و عواطف کاربران در برخورد با یک اپلیکیشن یا یک پکیج آموزشی هم می تواند باشد.

زمانی که یک کاربر تحت یک شرایط خاص، خدماتی مانند آموزش دریافت میکند، میزان رضایت و احساسی که به تمامی خدمات ارائه شده دارد. نشان دهنده تجربه کاربری او است. میزان رضایت از محتوای آموزشی، آموزش دهنده و سایر موارد تعیین کننده مثبت یا منفی بودن تجربه او است.

در سال های اخیر اکثر افرادی که برای گسترش حوزه کاری خود اقدام  به طراحی سایت کرده اند. به تجربه کاربران اهمیت زیادی می دهند.

زیرا میزان بازدید یک سایت به رضایت کاربران آن بستگی دارد و اگر یک کاربر از مجموعه محصولات و خدماتی که دریافت میکند رضایت کافی نداشته باشد‌. تجربه کاربری منفی در او شکل می گیرد. و هر تجربه کاربری منفی یک امتیاز منفی برای فروشنده به حساب می آید.

توصیه ما به شمایی که قصد طراحی سایت دارید یا اینکه هم اکنون در حال فعالیت در سایت خود هستید این است که همواره تلاش کنید تا تجربه کاربری مثبتی را در کاربران خود شکل دهید. زیرا تجربه مثبت تضمین کننده افزایش بازدید و به دنبال آن افزایش فروش شما است.

طراحان کاربر کیست و چه وظایفی دارد؟

طراح کاربر یا UX designer به کسی می گویند که با جمع آوری و تحلیل اطلاعات سعی میکند، خدماتی متناسب با نیاز کاربران ارائه دهد.

تحلیل اطلاعات

 یک طراح تجربه کاربری در ابتدا به تحلیل داده ها می پردازد. یعنی اطلاعات و داده های خامی که از قبل جمع آوری کرده است را به صورت دقیق و کامل تحلیل می کند تا در آینده آن ها را برای طراحی محصولات حرفه ای تر به کار گیرد.

سازماندهی اطلاعات

یک طراح تجربه کاربری خوب پس از اینکه به تحلیل کامل اطلاعات پرداخت، تمامی آنها را سازماندهی میکند و پس از آن نقشه ای تهیه می کند که دربرگیرنده اپلیکیشن یا وبسایت و مجموعه صفحات آن ها است‌.

طراحی Prototype و wireframe

یکی از فعالیت های مهم و اساسی که طراحان تجربه کاربری انجام می دهند. طراحی Prototype و wireframe محصولات است.

در اولین مراحل طراحی یک محصول یکسری طرح های ساده و ابتدایی از محصول ارائه می شوند که این طرح ها در مراحل بالاتر به عنوان اساس و پایه و نقش اصلی قرار محسوب می شوند که این طرح ها همان وایر فریم ها هستند. نمونه های ابتدایی از یک محصول که برای تست های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد نیز همان پروتوتایپ ها هستند.

طراحی مجموعه تعاملات

هرچه کیفیت تعامل کاربر با محصول بهتر باشد متقابلا تجربه کاربری نیز بهبود می یابد. در واقع طراحی تعاملی در برگیرنده لحن ها و کلمات موجود در انیمیشن و هر چیزی که در تعامل بین محصول و کاربر نقش داشته باشد است.

کار کردن با محتوا

یک طراح تجربه کاربری خوب مجموعه کلمات و محتواهایی که در یک اپلیکیشن قرار می گیرد را به صورت کامل برسی و تحلیل می کند. اگر مجموعه محتوا و کلماتی که در یک اپلیکیشن قرار می گیرد، برای کاربران غیر قابل فهم باشد. مطمئنا کاربر تجربه کاربری مثبتی از آن اپلیکیشن نخواهد داشت.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ محتوا و کلمات از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. اینکه شما یک اپلیکیشن با کارایی بالا و سهولت در دسترسی طراحی کنید کافی نیست. چیزی که مهم است مجموعه کلمات و محتوای متنی است که در مراحل مختلف اپلیکیشن به کاربر نمایش می دهید. هرچه این کلمات قابل فهم تر باشند، تجربه کاربری در ارتباط با آن اپلیکیشن مثبت تر خواهد شد‌.

برسی نقاط ضعف و قوت محصول

یک طراح تجربه کاربری وظیفه دارد که تمامی محصولات ارائه شده در سایت یا اپلیکیشن را به صورت دقیق و موشکافانه برسی و تحلیل کند و تمامی نقاط ضعف و قوت محصولات را شناسایی و ثبت کند. بعد از آن، کاری که باید انجام دهد تلاش برای ارتقا و بهبود نقاط ضعف و شناسایی عواملی که موجب کاهش کارایی آن محصول شده است می باشد.

این تحلیل باعث ایجاد یک ارتباط مثبت بین کاربر و محصول می شود. و متقابلا تجربه کاربری مثبتی را به وجود می آورد‌. یک طراح تجربه کاربری باید به تمامی این نکات توجه کند تا یک سایت و اپلیکیشن به خوبی طراحی و در اختیار کاربران قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید : طراحی سایت اقساطی

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09218495036

instagram-seotehran  Telegram-seotehran  whatsapp-seotehran