تحقیقات بازار چیست و چطور انجامش دهیم؟
تحقیقات بازار چیست و چطور انجامش دهیم؟ یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند دلیل آن هم این است که اگر قصد شروع فعالیت اینترنتی دارید باید شناخت کافی از بازار و مشتریان بالقوه و بالفعل خود به دست بیاورید.
مشتریان شما با داشتن سلایق متعدد کار شما را کمی مشکل میکنند. بنابراین تا زمانی که به کسب آگاهی و دانش در این زمینه بپردازید احتمال موفقیت شما بسیار پایین است.
تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار فرایندی است که باید آن را با دقت کافی انجام بدهید این فرآیند به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به شناخت مشتریان و روند بازار بپردازید. افراد زیادی در زمینه فروش محصولات اینترنتی به فعالیت می پردازند.
بنابراین برای ادامه روند کاری خود نیازمند کسب دانش و اطلاعات لازم راجع به فروش محصولات اینترنتی هستید. این دانشگاه اطلاعات به شما کمک میکند تا به بهترین شکل ممکن برای سوددهی و کسب درامد خود به برنامه ریزی بپردازید.
داشتن یک برنامه مشخص میتواند راهنمایی شما در ادامه مسیر کاری باشد و اگر در این زمینه مهارت کافی به دست بیاورید امکان موفقیت تان بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید بدانید که تحقیقات بازار چطور انجامش دهیم؟
باید به شما بگوییم که همانطور که برای کارهای بسیار زیادی نیازمند تحقیقات هستید برای انجام یک فرایند کاری نیز نیازمند تحقیقات بازار و به دست آوردن اطلاعات لازم راجع به ویژگی های مشتریان و نیازهای آن ها هستید. این میزان از دانشگاه اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید با یک دیدگاه کاملاً متفاوت فعالیت کاری خود را پیش ببرید.
اهمیت تحقیقات بازار چیست؟
انجام تحقیقات لازم راجع فرایند کاری و به دست آوردن اطلاعات مشتریان به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به دست آوردن درآمد و پیشبرد اهداف کاری خود را بپردازید.
کارشناسان و متخصصین زیادی در زمینه تحقیقات بازار توانایی کمک رسانی به شما را دارند. از این رو باید تا جایی که امکان دارد از افرادی که در این زمینه تجربه دارند و میتوانند فرایند کاری شما را تسهیل کنند کمک بگیرید تا به اهداف خود دست پیدا کنید.
اهمیت تحقیقات بازار بسیار زیاد است به گونه ای که اگر شما دانش و اطلاعات لازم راجع به نوع انجام فعالیت و ادامه روند آن نداشته باشید به هیچ عنوان توانایی رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ را نخواهید داشت.
کارشناسان و متخصصین به شما کمک میکنند تا بتوانید با جزئیات بازار آشنا شوید و به درستی به اهداف خود دست پیدا کنید. شما برای انجام فعالیت های کاری خود نیازمند به کار بردن روشهای هستید تا بتوانید به درستی کاربران خود را بشناسید و خدمات مورد نظر را به آنها ارائه بدهید.
فرقی نمیکند که نحوه فعالیت شما به صورت اینترنتی است یا حضوری به هر حال اگر دانش کافی راجع به مشتریان خود نداشته باشید نمی دانید که چطور باید روند بازار را پیش ببرید.
به همین دلیل می گوییم که تحقیقات بازار از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است و اگر به آن نپردازید با وجود به کار بردن سرمایههای بالا به هیچ عنوان توانایی ادامه فعالیت نخواهید داشت.
انواع تحقیقات بازار
تحقیقات بازار شامل دو نوع تحقیقات سیستماتیک و شهودی است. تحقیقات سیستماتیک شامل چه مواردی می شود که سالهای سال توسط افراد آزموده شده و نتایج آن کاملا مشخص است بنابراین شما میتوانید از آنها استفاده و برای پیشرفت کاری تمام تلاش خود را بکنید. در این حال جامعه هدف شما کوچکتر است از این رو ممکن است دچار غرض ورزی شوید.
با به کار بردن این روش تقص های کار شما مشخص می شود و با آگاهی از این مشکلات میتوانید برای برطرف کردن آنها تمام تلاش خود را بکنید. برای بررسی نقص کار شما یک تیم حرفهای از روانشناسان و متخصصین آمار به بررسی دقیق تمامی جوانب به کار شما می پردازند تا مشخص کنند که دقیقا چه عواملی باعث ایجاد مشکلات مختلف برای کار شما شده است.
با استفاده از تحقیقات بازار سیستماتیک توانایی به دست آوردن اطلاعات کامل راجع به کار خود را خواهید داشت زیرا شرایط را فراهم میکند که جامعه هدف خود را بشناسید از نیازهای واقعی آنها مطلع شوید. بنابراین با گرفتن تصمیمات منطقی و درست ادامه روند کاری خود را پیش ببرید و تا جایی که امکان دارد در این زمینه از افراد حرفه ای کمک بگیرید.
تحقیقات شهودی نوع ساده تر تحقیقات بازار است که به شما این امکان را میدهد که بدون داشتن روش مشخص به کسب اطلاعات راجع به جامعه هدف و اهداف کسب و کار خود بپردازید در مقایسه این دو روش می توانیم بگوییم که روش سیستماتیک کامل تر و علمی تر است. بنابراین اکنون که میدانید تحقیقات بازار چیست و چطور انجامش دهیم؟ باید به دقت و با رعایت تمامی موازین آن را انجام دهید.
آیا تحقیقات بازار همان تحقیقات بازاریابی است؟
همانطور که در پاسخ به سوال تحقیقات بازار چیست و چطور انجامش دهیم؟ به این موضوع اشاره کردیم که روش های مختلفی برای به دست آوردن اطلاعات لازم راجع به مشتریان وجود دارد که شما میتوانید آنها را به اشکال مختلف به کار ببرید. اما در اینجا ممکن است یک سوال برای شما مطرح شود و آن این است که تفاوت ترقی قات بازاریابی با تحقیقات بازار چیست؟
برای بررسی پاسخ این سوال باید به موارد مختلفی اشاره کنیم. اول اینکه امروزه مرز مشخصی برای روش های جذب مشتری وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است افرادی که در این زمینه دانش و کمتری دارند دچار ابهام شوند. به طور کلی تحقیقات بازاریابی به دنبال موارد زیر است:
- فروش محصول
- هزینه پرداختی توسط مشتری
- مکان مورد نظر برای بازاریابی و جذب
- تبلیغات و روابط عمومی
در تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار شما به شیوه های متعددی به دنبال یافتن این پاسخ هستید. اما باید به این موضوع اشاره کنیم که از لحاظ هدف و نشانه گذاری ها روش تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.
اما تفاوت اندکی در گسترش سوالات مربوط به مشتریان در تحقیقات بازار وجود دارد به دلیل اینکه افرادی که به دنبال کسب اطلاعات لازم راجع به مشتریان بالقوه و بالفعل خود هستند باید تلاش بیشتری برای به دست آوردن اطلاعات در این زمینه بکنند.
بیشتر بخوانید : طراحی سایت اقساطی
با سئو تهران همراه باشید ….
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
02144030236
(دفتر)
09012805106
09218495036