تفاوت بازاریابی محتوا و سئو

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به تازگی وارد بازار کسب و کارهای آنلاین شده اید. احتمال اینکه در دنیای پیچیده اصطلاحات آن گیج و سردرگم شوید زیاد است. اما با دقت و مطالعه بیشتر در این حوزه می توانید تفاوت های بین اصطلاحات رایجی مانند سئو و بازاریابی آنلاین را متوجه شوید.

دو مفهوم سئو و بازاریابی محتوا در بیشتر مواقع به صورت تنیده و بدون توجه به تفاوت های ظریف بین دو مفهوم به کار می روند اما در برخی از موارد که به کاربرد تک تک این مفاهیم توجه می شود و باید تفاوت بین این مفاهیم را درک کرد تا بتوان آنها را به صورت جداگانه به کار برد.

سئو به دنبال ارائه ی پاسخ های روشن و دقیق به کاربران است و می خواهد با این کار بدون هیچ حاشیه و بزرگنمایی مفاهیم به مفهوم اصلی که قصد مخاطب از جستجو است بپردازد.

از طرفی سئو اعتقاد دارد که محتوا باید متمرکز و سرگرم کننده باشد زیرا سئو محتواهایی می خواهد که هدفشان جذب کردن مخاطب است به همین دلیل انتخاب محتواهای سرگرم کننده و جذاب با هدف ایجاد ترافیک  و جذب مخاطب از جمله هدف های اصلی سئو است. با اینکه هدف نهایی سئو و تنها راه بهینه سازی سایت، تولید محتوا نیست.

اما همواره سئو توجه خود را به تولید محتوای جذاب که به راحتی بک لینک می گیرد و باعث افزایش رتبه سایت در گوگل می شود توجه دو چندان می کند‌.

اگر بخواهیم به مقایسه دو مفهوم سئو و بازاریابی محتوا بپردازیم. باید بگویم که بازاریابی محتوا حوزه های وسیع تری را پوشش می دهد و مانند سئو تمرکز خود را روی جزئیات خاصی نمی گذارد. و از طرف دیگر کمتر بر جذب مخاطب تاکید می کند و بیشترین تمرکز را بر کیفیت محتوای مورد نظر دارد.

بازاریابی محتوا برای جذب مخاطب به صاحبان وب سایت ها توصیه می کند محتوایی ساختارمند تولید و  ارائه کنند تا بدین وسیله مخاطبان یا کاربران را به عمل خاصی تشویق کرد.

اگر هدف وب سایت شما فروش محصول خاصی باشد، بازاریابی محتوا تمام تلاش خود را می کند که با محتوای اصولی و با کیفیت کاربر را ترغیب کند تا خرید مورد نظر را انجام دهد.

اینکه محتوای ارائه شده شما به چه صورت باشد فرق نمی کند، گاهی این محتوا در قالب یک مقاله یا متن در وب سایت جای گذاری می شود گاهی در قالب اینفوگرافیک و عکس گاهی هم ویدئوهای چند دقیقه ای که توسط افراد متخصص به صورت دیالوگ هایی بیان می شود.

البته از لحاظ قدرت تاثیر گذاری تمامی این موارد با یکدیگر تفاوت دارند. زیرا روزانه افراد متعدد با سلیقه های مختلف وارد وب سایت شما می شوند و این موضوع باعث می شود که هرکدام محتوای خاصی را بپسندند و ترجیح دهند که به مطالعه یا دیدن آن بپردازند.

برخی از کاربران جذب محتواهای ویدیوئی می شوند و برخی محتواهایی که در قالب متن یا عکس و اینفوگرافیک هستند را ترجیح می دهند.

باید به صورت کلی متوجه مفهوم سئو و بازاریابی محتوا شده باشید. هدف کلی سئو کسب بهترین رتبه توسط موتورهای جستجو در گوگل و  جذب مخاطبان و کاربران بیشتر است.

در صورتی که هدف بازاریابی محتوا این است که یک تجربه مثبت برای کاربران خود به وجود بیاورد و از این جهت به کیفیت محتوا بیشتر از کسب رتبه توسط موتورهای جستجو تاکید می کند.

اما به صورت کلی هر دوی این مفاهیم اهداف و مسیر مشترکی دارند به گونه ای که اگر هرکدام وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهند به اهداف مشترک خود نزدیک خواهند شد.

سئو بر اساس وظیفه خود به جذب مخاطبان می پردازد و بازاریابی محتوا بر اساس استراتژی مخصوص خود مخاطبان را تحت تاثیر محتوا قرار می دهد. بنابراین اگر از هر دو روش به بهترین شکل استفاده شود رسیدن به اهداف مشترک با سهولت بیشتری صورت می گیرد.

مسیر مشترک سئو و بازاریابی محتوا

همانطور که در مقاله تفاوت بازاریابی محتوا و سئو بیان کردیم مسیر سئو و بازاریابی محتوا در رسیدن به اهداف کلی مشترک است. و اگر هردوی این مفاهیم به یکدیگر کمک کنند و در واقع نقش مکمل را بازی کنند باعث می شود که رسیدن به اهداف مشترک با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد‌.

توجه به کلمات کلیدی برای بهبود سئو سایت

یکی از کارهایی که با استفاده از آن می توانید به سئو سایت خود کمک کنید و باعث ارتقا جایگاه آن شوید توجه به کلمات کلیدی است. در صورتی که این کلمات را به صورت اصولی و در جای مناسب قرار دهید. توانسته اید به ارتقاء رتبه و بهبود فرایند سئو کمک کنید.

انجام بازاریابی محتوا به بهترین شکل

در صورتی که فرایند بازاریابی محتوا را به بهترین شکل انجام دهید، یعنی محتوایی که تولید می کنید دارای ساختار منظم و اصولی باشد به گونه ای که به فرایند سئو کمک کند و بتواند شرایطی را فراهم کند که محتواهای شما به دلیل کیفیت بالا توسط کاربران محتلف به اشتراک گذاشته شود و این یک روندی است که به بهینه سازی سایت شما کمک شایانی می کند.

چگونگی هم مسیر کردن سئو و بازاریابی محتوا

اگر به دنبال به کار بردن سئو و بازاریابی محتوا به صورت ترکیبی در وب سایت خود هستید باید به رعایت یکسری موارد بپردازید. برای طی کردن یک مسیر مشترک باید سوال های زیر را در هر مرحله از خود بپرسید:

تحقیقات مربوط به مخاطبان:

روش کسب اعتبار شما چیست؟ از طریق کدام روش می خواهید این اعتبار را به دست بیاورید؟

هدف جستجو:

آیا تلاش شما هدفمند است؟ اگر تلاش می کنید که برای یک موضوع خاص تولید محتوا کنید، از نظر شما این موضوع تا چه حد قدرت نفوذ بر روی مخاطب دارد.و هدف جستجوی کاربران مختلف قرار می گیرد؟

دسترسی به مخاطبان:

کدام یک از روش های تولید محتوا(شبکه های اجتماعی،  ویدئو و…) دسترسی من به مخاطب را بیشتر می کند و باعث می شود مخاطبان زیادی از وب سایت من دیدن کنند؟

اهداف کسب و کار:

آیا اگر از راهبرد ترکیبی سئو و بازاریابی محتوا استفاده کنید می توانید به اهدافی که برای کسب و کار و بیزینس خود در نظر گرفته اید دست پیدا کنید.

هنگامی که شما به تولید محتوا می پردازید، چیزی که مهم است پیدا کردن نقطه اشتراک بین سئو و بازاریابی محتوا است. اگر هر دوی این مفاهیم پا به پای یکدیگر پیش بروند و هرکدام مکمل دیگری باشد، شما را سریع تر از آنچه که فکر می کنید به اهدافتان نزدیک می کند. و این به معنای پیروزی و موفقیت شما در جذب مشتری و بهینه سازی وب سایت است.

بیشتر بخوانید : طراحی سایت اقساطی

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09218495036

instagram-seotehran  Telegram-seotehran  whatsapp-seotehran