تاریخچه انیمیشن دنیا و طراحی اولین انیمیشن 3 بعدی

ساخت انیمیشن به معنی مشخص کردن عکس های متحرک می باشد ، انیمیشن ها شیوه های درست شده خیلی گوناگونی دارند که یکی از این شیوه ها به کار گیری از رایانه است. انیمیشن های رایانه ای با به کار بردن از نرم افزار های ویژه درست می شوند.

که این نرم افزار ها عبارت است از Maya، 3Dmax و خیلی از نرم افزار های دیگر که هر یک همواره کاربرد و برتری بخصوصی نسبت به دیگر نرم افزار ها دارند . ساخت انیمیشن باید در قشنگ ترین مدل احتمالی طراحی شود و در سریع ترین وقت درست شوند، لذا برای این کار از شیوه های متفاوت و نرم افزار های مختلف می توان استفاده نمود.

ساخت انیمیشن ها کاربرد های مختلفی دارند، که شامل : تیزر های خبری، برنامه های علمی آموختنی، جلوه های بخصوص یا انیمیشن ترکیب شده با ویدئو، درست کردن انیمیشن برای سرگرمی کودکان و نوجوانان، درست کردن فضا های شبیه سازی شدهﻯ حقیقی، درست کردن بازی های رایانه ای و… .

در طراحی انیمیشن های سه بعدی ممکن است بی دقتی هایی رخ دهد و دلیل آن ، این است که علم گذشته از آن تجربه کافی نداشتند بنابراین راه بسیار سختی برای ساخت اولین انیمیشن داشتند ولی این بی دقتی ها پس از درست کردن نخستین انیمیشن بلند و قشنگ با اسم” داستان اسباب بازی های 1 ” به آخر رسید.

پس از درست کردن این انیمیشن شرکت های بزرگ انیمیشن سازی 2 بعدی مانند والت دیزنی با آن مخالفت کردند، اما مشاهده کرده اند که مخالفت آن ها اهمیتی ندارد.و به دلیل این که خیلی از مردم جذب انیمیشن های 3 بعدی شده اند. به همین دلیل شرکت والت دیزنی و سایر شرکت های مخالف کم کم به جهت انیمیشن های 3 بعدی رایانه ای کشیده شدند.

پس از زمانی شرکت والت دیزنی انیمیشن های قشنگ 3 بعدی کامل را به بازار عرضه کرد.و در حال کنون یکی از شرکت های بزرگ انیمیشن سازی 3 بعدی در دنیا به شمار می آید. در حال کنون انیمیشن های 3 بعدی و انیمیشن های ترکیبی طرفداران زیادی پیدا کره است که ممکن است شما هم یکی از طرفداران این مدل ساخت انیمیشن ها باشید.

Animation چه چیزی است

بعضی زمان ها احتمال دارد در جمعی نشسته باشید که تلویزیون آغاز به نشان دادن برنامه کودک (Animation) می کند ، تمام سر ها به سوی آن می چرخند . برنامه کودک هایی که خوب است بیان کنیم برنامه بزرگ تر ها ، اسم اساسی آن انیمیشن می باشد.

تعریف اساسی تری از انیمیشن : اگر خواستار این باشیم که در مقاله ساخت انیمیشن تعریف اساسی تری از Animation دارا باشیم باید بیان کنیم روشی است که در آن عکس ها به طور تصاویر متحرک آشکار می شوند.به هر فریم یک عکس گفته می شود ، به فیلمی که فریم به فریم اجرا می شود انیمیشن گفته می شود.

شیوه های درست کردن انیمیشن

ممکن است در مقاله ساخت انیمیشن با خود بیان کنید که Animation کاراکتر هایی درست شده است که آغاز به فعالیت می کنند و مثل بازیگران فیلم نقشی را بازی می کند. ولی انیمیشن می تواند بواسطه شیوه های دیگری همچنین ساخته شده باشد و احتمال دارد در آن حتی از یک کاراکتر هم به کار برده نشده باشد.برای نمونه بعضی Animation هایی که به روش استاپ موشن ، موشن گرافیک و غیره درست می شوند.

در ادامه با بعضی از شیوه های انیمیشن ساز ها آشنا می شویم.انیمیشن رایانه ای چیست؟همانگونه که در مقاله ساخت انیمیشن گفتیم همه Animation ها از تصویر هایی درست شده اند که پشت سر هم با سرعت دقیقی به نمایش در می آیند.و ما آن را به صورت فیلم مشاهده می کنیم.

ساخت انیمیشن رایانه ای هم پردازشی است که از رایانه ها برای درست کردن عکس ها متحرک دیجیتالی استفاده می کنند.این مدل از Animation ها می توانند ۲ بعدی و یا ۳ بعدی باشند.انیمیشن های ۳ بعدی مراحل متفاوتی را طی می کنند. مثل موارد زیر که در این مقاله آمده :

  • دیزاین و ساخت مدل کاراکتر و اشیا
  • تکستچرینگ
  • ریگینگ
  • انیمیتینگ
  • سیمیولیشن
  • رندرینگ

می توان بیان کرد که Animation های ۲ بعدی هم از این شیوه ها پیروی می کنند ولی به مدلی دیگر که بعضی وقت ها حتی احتمال دارد زمانبر تر از مدل ۳ بعدی خود باشد. موشن گرافیک مدلی انیمیشن ۲ بعدی است که همانگونه که بیان کردیم می توان در آن از کاراکتری به کار نبرد، مثل موشن گرافیک های خبری. موشن گرافیک می تواند ۳ بعدی هم باشد و در آن از نوع های ۳ بعدی همچنین استفاده نمود.

انیمیشن سنتی چیست

در Animation های سنتی عکس ها به طور دستی بر روی یک وسیله فیزیکی کشیده می شوند و فریم به فریم نشان داده می شوند. این روش تا وقت آمدن انیمیشن های رایانه ای، بصورت غالب انیمیشن در سینما بود. اکنون به کار بردن از این شیوه کمتر شده ولی همچنان هم بعضی ها از این شیوه به کار می برند.

این شیوه در مدل خود بخصوص بوده و طرفداران به نسبت بیشتری هم دارد. شاید بتوان بیان کرد که بیشتر ما تماشا کردن Animation را از مدل سنتی آن آغاز کردیم.

استاپ موشن چه چیزی است؟استاپ موشن مدلی از انیمیشن است که در آن اجسام فیزیکی (مانند خمیر بازی) با  اندازه های ریز ، میان فریم های تصویر به طور جداگانه دستکاری می شوند.این عوض کردن ها به مدلی است که، زمان پخش فریم ها به گمان می رسد اشیا به طور مستقل درحال فعالیت هستند.استاپ موشن زیر گروه هایی دارد که از شیوه اساسی استاپ موشن پیروی می کنند ولی به طور مختلف که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

1- کِلی انیمیشن (Clay Animation) :

در ساخت انیمیشن به این شیوه از ماده ای به نام کِلی تون و یا می توان بیان کرد همان خمیر بازی به کار برده می شود. با به کار بردن از این نکات کاراکتر و اجسام مورد گمان خود را ساخته و در هر فریم مدل آن ها را عوض می کند به صورتی که در آخر ما آن ها را بطور فیلمی که هر کاراکتر به خودی خود فعالیت می کند مشاهده می کنیم.

2- کات اوت انیمیشن (Cutout Animation) :

در کات اوت از مدل های فِلت که از کاغذ درست شده اند به کار برده می شود و برای بک گراند هم از متریال هایی مثل مواردی که در مقاله ساخت انیمیشن آمده است کاغذ , پارچه سفت , کارت و یا حتی تصویر کاربرد دارد.

برای آموختن انیمیشن از کجا باید آغاز کرد

در این مقاله تلاش خواهد شد تا مسائل مرتبط به ساخت انیمیشن و فراگیری آن برای اشخاص که علاقه مند به آغاز کار انیماتوری و یا داخل شدن به صنعت انیمیشن هستند تا جای احتمالی پوشش داده شود.توضیح خواهیم داد که انیمیشن چیست و فیلم های انیمیشنی چطور درست می شوند و بعد به انواع متفاوت انیمیشن های معروف خواهیم پرداخت.

آغاز آسان است ولی تسلط پیدا کردن و استاد شدن در این زمینه دشوار است.اکنون به آسانی می توان به منابع آموزشی و یا نرم افزار های مرتبط به ساخت انیمیشن دسترسی پیدا کرد. به لطف دنیای مدرن و دارا بودن رایانه ها و نرم افزار ها دیگر اشکالی برای آغاز و آموختن انیمیشن وجود ندارد. در اول پیدایش انیمیشن (دو بعُدی) آغاز و آموختن انیمیشن به مراتب دشوار تر از امروز بود.

آغاز آموختن انیمشن اکنون خیلی ساده است و با کمترین امکانات وجود داشته هم می توان این فعالیت را انجام داد، ولی تسلط پیدا کردن و حرفه ای شدن در این صنعت دشوار است.ولی شما احتیاج ندارید تا به حدی انیماتور های حرفه ای دیزنی به کار خود مسلط باشید و بعد آغاز به آفریدن انیمیشن بکنید.

شما می توانید از فعالیت های کوچک و راحت آغاز کنید و به تدریج مهارت های خود را در این حوزه گسترش دهید. شما حتی به این احتیاج ندارید که در دیزاین بی عیب و نقص باشید.انیمیشن به زبان راحت به معنی آفریدن عکس ها متوالی برای بوجود آوردن توهم حرکت است.

انیماتور شدن به چه مفهوم است؟سازنده انیمیشن را انیماتور بیان می کند. انیماتور به نقاشی ها و مدل ها روی صفحه جانبخشی می کند. او توانایی دارد انیمیشن های سینمایی، کارتون های تلویزیونی، تیزر های تبلیغات، بازی های کامپیوتری، وب سایت ها و موزیک ویدئوها را درست کند.

انیمیشن قالب های متفاوتی از جمله دو بعدی، سه بعدی، کامپیوتری و تلفیقی دارد. برای درست کردن آن همچنین شیوه های زیادی از جمله انیمیشن روی طلق، انیمیشن روی کاغذ، انیمیشن با بریده مقوا، انیمیشن رایانه ای و… موجود است.اساسا برای آموختن اشخاص مبتدی در اول تاکید می شود که آن ها باید از این مدل انیمیشن (انیمیشن دو بُعدی) آغاز کنند.

روش های متفاوت ساخت انيميشن

برای این که انیمیشنی درست شود، روش های زیادی موجود است. تکنولوژی های متفاوتی در این حوزه حضور دارند تا بتوانید نظر خود را عملی کنید. در ادامه مقاله ساخت انیمیشن به این موضوع پرداخته‌ایم.

1- انيميشن روی طلق (Cell Animation) :

شیوه ای است که در آن دیزاین ها روی طلق اجرا و رنگ آميزی شده و بعد روی زمينه يا ” بک گراند” جای می گيرند و همواره دو فريم از هر عکس فيلمبرداری می شود.تعداد فريم های برای هر عکس مناسب با عنوان و مدل حرکت ، دارای تغيير است . برای نمونه از فيلم های والت ديزنی (آدم برفی) را می توان اسم برد.

2- انيميشن روی کاغذ (Paper Animation) :

در اين شیوه به علت عدم به کار بردن از طلق ، حوزه ها راحت تر انتخاب شده و همه اجزای صحنه برای هر نقاشی دوباره کشيده می شود. از خصوصیت های مهم اين شیوه يکی مواج بودن عکس ها و ديگر ، ساده بودن پس زمينه است. ابزاری که در اين شیوه به کار می رود، می تواند مداد های متفاوت ، راپيد ، قلم فرانسه، پاستل، آبرنگ، رنگ روغن و يا هر مدل تازه ديگری باشد . بطور نمونه: فيلم تداعی ساخته نورالدين زرين کلک.

3- انيميشن بدون دوربين (Animation Without Camera) :

يکی از راحت ترين و ارزان ترين روش های ساخت انیمیشن ، ممکن است همين شیوه باشد. به دلیل آن که می توان با به کار بردن از نوار فيلم خام يا نور خورده، بدون کاربرد از دوربين و مراحل لابراتوری، فيلم ساخت ، اگر فيلم خام را ظاهر کنيم و يا فيلم های قديمی و مستعمل را با اندازه ای آب ژاول شستشو دهيم ، نوار شفافی به حاصل می شود که می توانيم با ابزار متفاوتی مانند مداد چرب، مرکب، رنگ روغن و يا وسايل ديگری ، روی هر فريم آن پی در پی دیزاین کنيم که حاصل آن ، فيلم انيميشن است.

4- کات اوت يا انيميشن با بريده مقوا (Cut Out) :

پرسوناژ با بريده مقوا درست شده و مفصل گذاری می شود و گاه به طور کولاژ (Collage) به معنی با بريده مواد ديگری مثل پارچه، نخ های متفاوت، کاموا، کاغذهای مختلف روزنامه و يا عکس صورت می گيرد و زير دوربين، کادر به کادر حرکت داده و فيلمبرداری می شود.

اين روش به طور کات اوت سايه ای (Silhouette Animation) همچنین اجرا می شود، با اين صورت که اشکال لازم را از مقوای سياه می سازند و از پشت به آن نور می تابانند. در اين مدل بيننده می تواند تصوير را به طور سايه های خیلی مشخص که حرکتت می کنند، مشاهده کند.

5- انيميشن سه بعدی :

اين روش با فيلمبرداری تک فريم از پرسوناژ های عروسکی يا هر پرسوناژ سه بعدی ديگر صورت می گیرد. به معنی آن که از هرحرکت عروسک هايی که مفصل های فرم پذيری دارند ، يک يا دو فريم فيلم گرفته می شود. اين روش بعضی اوقات همچنین با احجام و اشيايي مثل ميخ و چکش، چراغ مطالعه، مهره های شطرنج و يا هر شي سه بعدی ديگری انجام می گیرد.

” کليميشن” (Claymation) همچنین کار سه بعدی ديگری است. در گذشته پرسوناژ ها و بعضی از عناصر پس زمينه با گل ساخته و بعد حرکت داده می شدند. اما امروزه با به کار بردن از خمير مجمسه سازی و موم يا محصول مشابه ديگری درست شده و حرکت داده می شوند.

6- انيميشن با عکس ( Photo Animation) :

بريده شده و بعد روی پس زمينه، که احتمال دارد عکس يا نقاشی باشد، جای مي گيرند و فيلمبرداری می شوند. بعضی اوقات احتمال دارد به جای عکس، از فتوکپی به کار برده شود. اين روش همچنین به دلیل تغييراتی که در تصویر به وجود می آيد ، جذابيتی بخصوصی پيدا می کند، که می توان با به کار بردن از مداد رنگی يا پاستل جلوه های گرافيکی بخصوصی را خلق نمود، همینطور از فتوکپی رنگی هم می توان به کار برد.

7- پيکسيليشن (Pixilation) :

در اين شیوه ، پرسوناژ زنده، بازيگر نقش اصلی است و سطح هایی از حرکت پرسوناژ انتخاب شده و چند کادر فيلمبرداری می شود. حاصل، حرکت منقطع بازيگر است که با سرعت های مختلف و مناسب عنوان فيلم ، حالتی جدید و بديع را القا می کند.

8- پين اسکرين ( تخته سنجاق) (Pin Screen) :

برای اجرای اين روش، هزاران سوزن در يک صفحه درست شده و با عوض کردن ارتفاع اين سوزن ها و همچنین نور پردازی از يک زاويه ویژه، عکس هایی به وجود می آيد که حاصل انعکاس نور بر مقطع سوزن ها می باشد. در اين شیوه انيماتورها در پشت و جلو صفحه عمودی (pin Screen) جای می گيرند و سوزن ها را به حرکت در می آورند.

9- انيميشن زير دوربين (Under Camera Animation) :

در اين شیوه يک صفحه شيشه ای را که از زير نور پردازی شده، انتخاب می کنند . و روی آن اجسام ريزی مانند ماسه، خرده های چوب، خرده های چای، منجوق و يا نکات ريز ديگری ريخته و به آن مدل می دهند. بعد با عوض کردن تدريجی و مرحله ای عکس ها و فيلمبرداری فريم به فريم از آن ها فيلم انيميشن می سازند.

خصوصیت این شیوه در اين است که بیشتر کار های طراحی يا نقاشی، زير دوربين و به زمان فيلمبرداری تک فريم انجام می شود و به دلیل آن که تغييرات سریع هستند، عکس های زيبايی تشکيل می دهند که حس زیاد تری را از محیط فيلم به بيننده انتقال می کند.

10- روتوسکپی (Rotoscopy) :

اول فيلمی از پرسوناژ های زنده تهيه می شود، بعد با الگو جای دادن حرکت پرسوناژ ها در فيلم، دیزاین های بروز تهيه شده و فيلمبرداری می شوند که البته روش است که در فعالیت برخی از شیوه های فوق می تواند جای گيرد.

11- دايناميشن (Dinamation) :

در اين تروکاژ با به کار بردن از شیوه نمايش از پشت، صحنه های عروسکی، با طبيعت و عکس های واقعی از موجودات زنده پيوند زده می شوند و دنيای خيالی با جهان حقیقی درهم می آميزند. اول هنرپيشه ها به یاری تخيل و دکوپاژ دقيقی که کارگردان بر اساس سناريو در دست دارد ، با موجودات خيالی که در فضا خارجی وجود ندارند، سخن می گویند و يا به ايفای نقش می پردازند. بطور نمونه با يک اسکلت فرضی هشت دست که به صورت شمشيری می جنگند.

12- انيميشن کامپيوتری (Computer Animation) :

در اين شیوه دیزاین های میان دو کليد، بوجود آوردن بافت، پرسپکتي، رنگ، زاويه ديد، سبب گردش و سيکل های حرکتی به صورت کامپيوتر انجام و کامل می شود، با اين صورت که اطلاعات لازم به کامپيوتر داده، و حرکات مورد گمان برنامه ريزی می شود و دیگر کارها با رایانه است.

13- دياگرام انيميشن (Diagram Animation) :

در اين شیوه از تمام امکانات انيميشن به کار برده نمی شود، بلکه تنها از شکل های ساده، خطوط و يا فلش ها برای مشخص کردن برخی از عناوین خیلی ساده به کار برده می شود که برخی کاربرد یادگیری دارند.

با ما در سئو تهران همراه باشید.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09218495036

instagram-seotehran  Telegram-seotehran  whatsapp-seotehran

پشتیبانی سایت

اداره پیج اینستاگرام

ادمین اینستاگرام