معماری پردازش سازمانی چیست

معماری سازمانی آن چیزی است که به طور مکتوب و یا به صورت نمودار، زنجیره های ارزش و پردازش های کسب و کار را عرضه داده و بواسطه واحدوهای متفاوت سازمان اجرا می شوند. این پردازش ها دارای فرایند های اصلی، پشتیبانی و مدیریتی می باشند.

معماری پرادزش سازمانی به طور شفاف بیان می کند که یک ارزش در کجا بوجود آمده و فرایند ها، تنظیمات، برنامه ها، اهداف و ساختارهای سازمانی مربوط با آن کدامند.

کته:

به طور اساسی معماری سازمانی ، هماهنگی میان فرایند هایی را نمایش می دهد که ساختاری تکرارپذیر داشته و توانایی مکانیزه شدن، اندازه گیری و ارزیابی داشته باشند. به یاد داشته باشید که خیلی از پردازش هایی که در سازمان اجرا می شوند.

در هماهنگی با دیگر پردازش ها نبوده و مدیریت این پیش از این فرایندها عنصر پر اهمینی است که در آینده باید بواسطه BPM به آن پرداخته شود.در معماری پردازش های کسب و کار یک ساختار سلسله مراتبی برای توصیف پردازش و منظر هایی که مستقیما با آن ها مربوط هستند بوجود می آید.

این معماری از نگاشت سطح بالای پردازش (زنجیره های ارزش افزوده) که دید معنایی کسب و کار را بیان می کند آغاز شده و تا پایین ترین سطح که جزییات جریان های فعالیت، وظایف و ارتباط آن ها با نقش ها، سازمان، داده ها و سیستم های IT را می گوید ، ادامه می یابد.

معماری پردازش های کسب و کار بیان می کند که چطور مدل های پردازش های کسب و کار را با تفکیک و قسمت بندی به قطعات قابل مدیریت اتصال به هم، به طور عمودی ساختار بدهیم. و چطور آن ها را به طور افقی در یک ساختار سلسله مراتبی مدیریت کنیم تا هر نوع به سطوحی که جزییات بیشتری را بیان می کند، تحلیل شود.همواره معماری پردازش های کسب و کار می تواند بسته به اندازه سازمان میان ۴ تا ۶ سطح داشته باشد.

تفکیک عمودی :

به این معنی که تفکیک به قطعات قابل مدیریت که به هم اتصال دارند هستند. در این صورت به جای رسم یک مدل خیلی بزرگ که کل فرایند را در بر می گیرد، آن را به اندازه ای مدل متصل به هم می شکنیم.با ما در ادامه ی مقاله ی معماری سازمانی همراه باشید.

تفکیک افقی :

به مفهوم تفکیک به یک ساختار سلسله مراتبی برای تحلیل به مدل هایی با جزییات بیشتر در مقاطع پایین تر. در این صورت برای تفکیک نوع ها در معماری پردازش سازمانی کسب و کار علاوه بر تعداد سطوح، به مدل سطوح همچنین باید دقت شود.

چارچوب فرایند

معماری سازمانی همواره به ۳ دسته کلی بخش بندی می شوند: فرایندهای اصلی (آن دسته از پردازش هایی که ارتباط مستقیم با کسب و کار سازمان دارند)، پردازش های پشتیبانی و پردازش های مدیریتی (شامل ارتباط غیرمستقیم با کسب و کار سازمان).

هر ۳ گروه از پردازش ها می توانند در زنجیره ارزش بزرگتری که به اسم چارچوب فرایند شناخته می شوند به اجرا درآیند. پردازش های اصلی یک سازمان آن هایی هستند که برای مشتری ایجاد ارزش می کنند که شامل معرفی کالا جدید، زمان ثبت سفارش مشتری تا فرستادن آیتم سفارش شده و زمان سفارش یک کالا/خدمت تا پرداخت وجه آن.

پردازش پشتیبانی همچنین دارای تامین منابع و پرسنل مورد نیاز سازمان و مدیریت این منابع شده و پردازش های مدیریتی همچنین عبارتند از پشتیبانی از مسایل استراتژیک و برنامه ریزی کلان. حاصل جمع این ۳ گروه از پردازش ها سبب شکل گیری معماری پردازش سازمانی شده و همه فعالیت های سازمان را در بر می گیرد.

متدولوژی های فرایند

برای درست کردن چارچوب های پردازش و تنظیم آن ها در معماری پردازش سازمانی باید از یک متدولوژی مناسب استفاده کرد. همانطور که پیش از این نیز عنوان گردید متدولوژی پردازش برای توصیف و بهینه سازی پردازش های کسب و کار استفاده می شود.ما را در محتوای معماری سازمانی همراهی کنید.

متدولوژی های پردازش همواره به صورت شیوه های بهبود فرایند همچنین شناخته می شوند به دلیل آن که بهبود عملکرد پردازش ها خیلی فراگیر و مطلوب بوده و برای سازمان ها جذابیت بخصوصی را به دنبال دارد. ولی متدولوژی های وجود داشت پردازش از قبیل SCOR، ناب، شش سیگما و غیره کار های بیشتری همچنین انجام می دهند.

این ها نه فقط مبانی تعریف و بهبود را بوجود می آورند، بلکه رویکرد همه گیری را برای پیوند میان نیروی انسانی، پردازش و تکنولوژی مورد استفاده در جهت وجود آوردن ارزش تامین می کنند.ما را در مقاله ی معماری سازمانی دنبال کنید.

چرخه عمر فرایند

مقصود همه پردازش ها دستیابی به ثبات و پیشرفت مداوم و در آخر رسیدن به نقطه ای است که بالاترین بهره وری را دارا باشند.مدیران پردازش برای رسیدن به این مقصود و ماندن در بالاترین نقطه بهره وری باید پروژه هایی را تعریف و اجرا کنند که براساس آن شرایط فرایند تحلیل شده.

و بر اصول آن بهبود های مداومی حاصل گردد. وضعیتی که طی آن عملکرد یک پردازش از حالتی به حالت دیگر تغییر پیدا می کند چرخه عمر پردازش اسم دارد.

مقايسه اي بین معماري سازماني با معماري سرويس گرا :

معماری سازمانی را رهيافتي بالا به پائين مي دانند كه با دقت به احتیاج های كسب و كار(اهداف، راهبرد ها، نياز ها و ..) سازمان، فناوري اطلاعات را به فعالیت مي گيرد ، حتي افرادی كه معماري سازماني را مقوله اي در زمینه فناوري اطلاعات دانسته و مقصود آن را يكپارچگي اطلاعات و سيستم ها تعريف نموده اند بر اين کورد اذعان دارند كه اين رهيافت بالا به پائين بوده.

و لايه هاي فناوري اطلاعات (تخصص، اطلاعات، سيستمها، داده، فناوري) ارتباط ترتيبي از بالا به پائين با هم دارند بصورتی که هر لايه نياز ها و مقاصدش را سبب پشتيباني به لايه پائين تر اعلان مي كند. نتيجه آنكه در معماری سازمانی لايه هاي متفاوتی وجود دارد كه احتمال دارد مربوط با فناوري اطلاعات باشند يا خير، اما نگاه معماري بالا به پائين بوده و در آخرين لايه ها به فناوری و زير ساخت ها مي رسد.

با ما در سئو تهران همراه باشید.

شماره تماس و ارتباط در تلگرام و واتساپ

09367511706

“شما می توانید ما را در شبکه های اجتماعی Facebook ،Telegram و instagram دنبال کنید“

پشتیبانی سایت

اداره پیج اینستاگرام

ادمین اینستاگرام