نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟ الگوهای متفاوتی در بازاریابی مدرن وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بازاریابی به شیوه نیچ مارکتینگ است. نیچ مارکتینگ یا گوشه بازار یکی از مهمترین روش های جذب مشتری و حفظ آنها است که باید توجه ویژهای به آن داشته باشید.
از زمانی که بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین روشهای جذب مشتری به یک الگوی مشخص و متناسب با ویژگی های هر کسب و کار تبدیل شده است. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که با روش متناسب با کسب و کار خود به تولید و پاسخ به تقاضاها بپردازند.
الگوهای متفاوت در بازاریابی نگاه مشخصی به جامعه هدف دارند برخی از آنها بیشترین توجه خود را به جنبه عرضه و برخی بیشترین توجه را به تقاضا دارند.
در واقع اهداف مشخص هر روش به صورتی است که شما را در مسیری قرار می دهد تا بر اساس نیاز خود به فعالیت بپردازید. بنابراین اگر میخواهید بدانید جنبه فعالیت و نگاه نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
باید به این موضوع اشاره کنیم که نیچ مارکتینگ به عنوان یک الگوی مدرن از بازاریابی با داشتن نگاه مشخص به تقاضای جامعه سعی می کند نیاز مشتریان بالقوه به خرید محصولات مختلف را برآورده کند. با استفاده از این روش می توانید برای بهبود وضعیت کسب و کار خود همواره به نیاز بخش بزرگی از جامعه توجه کنید و در پی برآورده سازی این نیاز باشید.
در صورتی که شناخت شما از جامعه هدف و جهت تقاضا پایین باشد مطمئناً توانایی تولید محصولات متناسب با نیاز جامعه را نخواهید داشت! بنابراین با وجود سرمایه و بودجهای که به این کار اختصاص داده اید ممکن است با شکست مواجه شوید.
مفهوم نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟ نیچ مارکتینگ یا گوشه بازار یک الگوریتم مشخص از بازاریابی مدرن است. هدف آن ایجاد رضایت در مشتریان و قشر خاصی از جامعه است که میتوان آنها را مشتریان بالقوه دانست.
هر محصولی که وارد بازار میشود ایجاد تقاضا در مشتریان می پردازد اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر محصولی توانایی ایجاد است تقاضا در مشتریان را ندارد برخورداری از ویژگی های مناسب و استفاده از یک الگوی کاملاً حرفه ای برای جذب مشتری می تواند تضمین کننده فروش و تقاضای آن سمت مشتریان باشد.
با استفاده از این روش هر کسب و کار گوشهای از بازار را به خود اختصاص می دهد و سعی می کند بدون توجه به رقبا روی همین قسمت کار کند. مطمئناً در هر قسمت از بازار یک سری از رقبا وجود دارند که میتوانند زمینه های مشترکی با کسب و کار شما داشته باشند اما در روش نیچ مارکتینگ قسمتی از بازار برای فعالیت جذب انتخاب می شود که کمترین میزان رقیب در آن وجود دارد.
استراتژی نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
هر یک از روش های بازاریابی الگوریتم های مخصوص به خود را دارند که باید بر اساس آن اجرا شوند. بنابراین استراتژی نیچ مارکتینگ با نگاه ویژه به تقاضای جامعه و راضی نگه داشتن مشتریان بالقوه تمام تلاش خود را میکند تا در مرحله اول از استراتژی خود به شناسایی قشر مشخصی از جامعه بپردازد که نیازمند محصول یا خدمات خاص هستند.
توجه به جامعه هدف در نیچ مارکتینگ
جامعه هدف به قشر خاصی از جامعه اشاره می کند که موضوع توجه شما برای عرضه محصول است. توجه داشته باشید که تمامی افراد جامعه نمی توانند جامعه هدف شما باشند برابری باید با دقت کافی و نگاهی تیزبینانه به انتخاب بخشی از جامعه بپردازید که می توانند مشتریان را درباره شما باشند در واقع برای سرمایه گذاری و قسمت خاصی از بازار نیازمند تحقیق و برگشت هستید تا بتوانید جامعه هدف خود را بهتر بشناسید.
نیازهای جامعه هدف شامل چه مواردی است؟
همانطور که در پاسخ به سوال نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟ به این موضوع اشاره کردیم که این روش هم در بازاریابی به دنبال جذب افرادی است که به عنوان جامعه هدف شناخته می شوند. بنابراین برای شناخت جامعه هدف نیازمند بررسی فاکتور ها و موارد مهم هستید. برخی از مهمترین آنها شامل:
- توجه به تمامی نیازها از جمله نیازهای شغلی، تحصیلی، فرهنگی و…
- توجه به علایق و سلایق اقشار جامعه هدف
- توجه ویژه به فرهنگ
- شرایط سنی
- چهره های مشهوری که می توانند بر روی آنها تاثیر گذار باشند
- به کار بستن اطلاعات حاصل از جامعه هدف
در اولین مرحله از استراتژی نیچ مارکتینگ نیازمند به دست آوردن اطلاعات مشخص از جامعه هدف هستید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم جامعه هدف تاثیر فوق العاده بالایی در جهت گرفتن اطلاعات برای ورود و عرضه محصول دارد.
اگر بتوانید اطلاعات مشخصی را به دست بیاورید مطمئنا مراحل بعد خود به خود مشخص خواهند شد. تولید و عرضه محصول متناسب با نیاز و سلیقه مشتری می تواند قدرت پذیرش آن را در میان اقشار خاصی از جامعه افزایش دهد.
طراحی محصول بر اساس نیاز مشتری
همانطور که در پاسخ به سوال استراتژی نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟ به این موضوع اشاره کردیم که استراتژی و راهبرد مشخص به این رشته بازاریابی توجه به نیاز به قشر خاصی از جامعه است بنابراین پس از توجه به نیاز به مشتری و کسب اطلاعات لازم باید این توانایی در صاحبان کسب و کار ایجاد شود که بر اساس سلایق و علایق مشتریان به بررسی و تولید یک محصول ویژه بپردازند.
علاوه بر اینکه باید بر اساس نیاز مشتری به تولید محصولات بپردازید حتماً باید از افراد متخصص و حرفه ای که شناخت کاملی از نیاز افراد جامعه دارند کمک بگیرید. طراحی و تولید محصول همگی تحت تاثیر اطلاعات به دست آمده از نیاز افراد در مرحله ابتدایی هستند.
بیشتر بخوانید : طراحی سایت فوری
با سئو تهران همراه باشید ….
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
02144030236
(دفتر)
09012805106
09218495036