هدف جستجو یا search intent چیست؟

بررسی مفهوم هدف جستجو برای رقابت در عرصه دیجیتال مارکتینگ بسیار ضروری است. این واژه در واقع بیان کننده قصد و نیت کاربران از هدف جستجوی آنلاین در اینترنت است. آن چیزی که مخاطب همواره در جستجوی آن است دغدغه ای است، که نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا همواره در پی آگاهی یافتن از آن هستند.

تا همسو با نیاز کاربر، مطالب خود را بر اساس اصول معین و مشخصی انتشار دهند. هدف جستجو امروز بسیار دارای اهمیت است و اینکه یک تولیدکننده محتوای خوب بداند که نیاز کاربر چیست و  قصد او از جستجو چه می‌تواند باشد، بسیار دارای اهمیت است.

زیرا با دانستن هدف جستجوی مخاطب می توان تلاش کرد تا به جای انتخاب صفحات دیگری در گوگل او به سمت مطالبی بیاید که از جذابیت بالاتری برخوردار هستند و قطعاً در قسمت ابتدایی صفحات گوگل قرار گرفته اند. هر چقدر مطالب نوشته شده بر اساس نیاز کاربر، روان تر و قابل فهم تر باشد کاربر تلاش می‌کند و علاقه مند می شود که آن مطلب را تا انتها دنبال کند.

و هر چقدر که آن مطلب تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد باعث می شود که اعتماد او به سایت های معرفی شده در داخل آن وبسایت اعتماد بیشتر شود. در واقع هدف یک نویسنده خوب اثبات اعتبار کاری که انجام می‌دهند باشد.

و هر چقدر که این مطالب روان تر و علمی تر باشند، و اصول سئو در آنها جای گرفته باشد هدف کاربر را از جستجو برآورد خواهند ساخت.

تاثیر اصول سئو بر هدف جستجو کاربران

از گذشته تا کنون همیشه به دنبال راهی بودیم که مطالب  خود را در معرض دید جهانیان بگذاریم‌. با پیشرفت علم و فناوری، این آرزوی دیرینه عملی شد و ما توانستیم با اصول و فنون مشخص و کاملاً علمی مطالب نوشته شده خود را در سایت ها قرار داده تا کاربران با یک سرچ ساده به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

اما این موضوع برای نویسنده آنقدرها هم ساده نیست و پشت آن یک سری اصول علمی وجود دارد‌ برای مثال تمامی مطالب و مقالاتی که در طول روز با آنها روبه رو می شویم فقط یکسری مقالات ساده که متشکل از یکسری کلمات ساده هستند، نیست.

بلکه این مطالب به صورت هدفمند و بر اساس اصول سئو نوشته شده اند. و در یک رقابت جهانی در صفحه اول گوگل قرار گرفته اند. داشتن رتبه بالا در گوگل برای نویسندگانی که می خواهند مطالب آنها در صدر صفحات جستجوی گوگل قرار بگیرد، بسیار اهمیت دارد. به علت همواره این رقابت در عرصه جهانی وجود دارد.

و همواره افراد در تلاش هستند، که بیشتر از رقبای خود دیده شوند. یکی از راه های اصولی و علمی دیده شدن همانطور که بیان کردیم سئو و اصول مشخص آن است، که افراد با برخورداری از دانش روز در زمینه اصول سئو می‌توانند میزان بازدید از وب سایت خود را دو چندان کنند و نیاز کاربر را  در زمینهintent   search و یا هدف جستجو برآورده سازند.

انواع هدف جستجو یا  search intent

قصد کسب اطلاعات

یکی از اهداف کاربران از جستجو در گوگل کسب اطلاعات خاصی در زمینه یک موضوع مشخص است. برای مثال یک کاربر می‌خواهد اطلاعاتی راجع به میوه آووکادو کسب کند، او با جستجو در گوگل کلمه کلیدی خود را که آواکادو است را وارد می کند.

چیزی که بسیار مهم است. این موضوع است که گوگل بسیار باهوش تر از آن است که مطالب غیر مرتبط و غیر کاربردی  را برای کاربر نمایش دهد. او می داند که کاربر با جستجوی این کلمه در پی کسب اطلاعاتی راجع به ارزش غذایی و ویتامین های موجود در آن است به همین دلیل تنها مطالبی را نمایش می دهد که مطابق با هدف جستجوی کاربر باشد.

قصد جستجوی سایت

گاهی کاربر به دنبال آدرس یک سایت، یا اپلیکیشن خاصی است به این منظور، کلمه کلیدی خود را که برای مثال فیسبوک یا اینستاگرام است را وارد می کند.

در چنین مواردی گوگل نیاز کاربران را بر اساس الگوریتم های تعیین شده تشخیص می دهد و صفحاتی را نمایش می دهد که مطابق با هدف جستجو کاربر می باشد. برای مثال کاربری که کلمه اینستاگرام را سرچ می کند به دنبال نصب اپلیکیشن آن است، نه دریافت اطلاعاتی راجع به تاریخچه آن، بر این اساس گوگل در صفحات ابتدایی لینک هایی را برای نصب اپلیکیشن در اختیار مخاطبان قرار می دهد و یا سایت مورد نظر را برای کاربران نمایش می دهد.

قصد معامله و خرید

یکی از بیشترین مواردی که در گوگل مورد جستجو قرار می گیرد و هدف جستجوی کاربران زیادی است سایت های فروشگاهی است که مخصوص کاربرانی است که قصد معامله و خرید و فروش محصولات خاصی را دارند. در چنین مواردی گوگل پس از وارد کردن کلمه کلیدی توسط کاربر، صفحاتی را نمایش می دهد که مطابق با نیاز او در زمینه سایت های فروشگاهی باشد.

در چنین مواردی سایت‌هایی در رده اول قرار می گیرند که بر اساس اصول سئو طراحی شده باشند. بر این اساس کاربر با جستجو در این وب سایت ها از سایتی خرید می کند که اعتماد او را جلب و از مطالب مفید تری استفاده کرده باشد، که بر اساس هدف جستجوی باشد.

قصد برسی تجاری

یکی از اهداف کاربران برای جستجو در گوگل بررسی تجاری است. هدف جستجوی کاربر در این زمینه بررسی این موضوع است که خریدی که در آینده انجام خواهد داد یا اطلاعاتی که در زمینه خاصی نیاز دارد به چه صورت خواهد بود. در واقع کاربری که قصد بررسی تجاری دارد می خواهد اطلاعات زیادی راجع به هدفی که دارد کسب کند.

که شاید بارها و بارها این جستجو را در گوگل انجام دهد. کاربری که در این زمینه و با قصد و نیت کسب اطلاعات تجاری کلمه کلیدی خود را سرچ میکند معمولاً در جای قرار گرفته است که نسبت به هدفی که دارد هنوز قانع نشده است.

به همین دلیل نیازمند کسب اطلاعات مفیدتر و کامل تر از سایت‌های مورد نظر است. که اگر وب سایت خاصی نیاز او را از کسب اطلاعات مفید برطرف سازد او هدف جستجوی خود را در گوگل تغییر خواهد داد‌ و نیازمند وب سایت های جدیدی خواهد شد که مطابق با هدف جستجوی او و کلمه کلیدی مورد نظر باشد.

بیشتر بخوانید : طراحی سایت اقساطی

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09218495036

instagram-seotehran  Telegram-seotehran  whatsapp-seotehran