هفت اصل مهم در جذابیت وب سایت
اصول جذابیت وب سایت به عناصری اطلاق می شود که در کنار هم طراحی سایت را جذاب می کنند. طراحی وب سایت یک مهارت تخصصی است که نیاز به کار گروهی از جنبه های مختلف از جمله جنبه های فنی، هنری و نظری دارد.
از یک سو، جنبه های نظری و هنری طراحی وب سایت به ایجاد راه هایی برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف و انتقال پیام در سریع ترین زمان ممکن اشاره دارد. از طرف دیگر، جنبه های فنی طراحی وب سایت نیز به فناوری های کدنویسی و پیاده سازی وب سایت برای سرعت بخشیدن به بارگذاری سایت در دستگاه های مختلف مانند تلفن همراه اشاره دارد.
ولی مفهوم جذابیت بیشتر به مشکلات ساختاری و هنری و زیبایی شناسی یک اثر اشاره دارد و مسائل فنی در اولویت دوم قرار می گیرد. با این حال، اساس یک وب سایت برای بهتر دیده شدن، رعایت اصول فنی مندرج در کدهای آن وب سایت است. این امر از نظر روانی می تواند فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
در این مقاله در مورد هفت اصل مهم برای طراحی یک وب سایت جذاب برای شما صحبت خواهیم کرد.
تصاویر
تصاویر بسیار بیشتر از کلمات یا صداها بر افراد تأثیر می گذارند. بنابراین مفهوم تصاویر شما برای مخاطب می تواند تاثیر فوق العاده ای در جذب مشتری داشته باشد. این یک فرآیند بیوشیمیایی است که با دیدن یک تصویر منحصر به فرد و خلاق احساس خوبی در فرد ایجاد می کند.
البته، یک تصویر تکراری میتواند تاثیر منفی بر برند شما داشته باشد، به همین دلیل است که شرکتهای طراحی وب سایت از طراحان گرافیک و طراحان رابط کاربری برای بهبود کیفیت تصویر استفاده میکنند تا خلاقیت جدیدی را برای مشتریان به ارمغان بیاورند.
برای مثال سایت Wonderbly را در نظر بگیرید. طراح این وب سایت برای طراحی سایت خود هم از عکاسان واقعی و هم از طراحان گرافیک استفاده کرده است که درواقع یک اصل طراحی وب سایت می باشد.
رنگ ها
پس از انتخاب یک عکس سرگرم کننده، خلاقانه و زیبا که بتواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند، باید به هارمونی رنگی کل صفحه طراحی سایت توجه ویژه ای داشته باشید. به عنوان مثال، اگر می خوانید که صورتی از نظر روانشناسی یک رنگ جذاب در دفتر کار است، کل صفحه طراحی وب سایت خود را صورتی نمی کنید.
به یاد داشته باشید که روانشناسی رنگ ها اغلب در فرهنگ های مختلف متفاوت است به عنوان مثال رنگ سیاه در فرهنگ ما ایرانیان برای عزاداری استفاده می شود در حالی که رنگ سفید در بسیاری از فرهنگ های مختلف خاورمیانه و اعراب رنگ عزاداری است.
توجه به ویژگی های جامعه هدف
تا اینجا در مورد جذابیت مهم طراحی وب سایت، خود کلمه و مفهوم جذابیت در ذهن انسان صحبت کردیم. این کلمه یکی از مفاهیمی است که عوامل زیادی می توانند به آن اشاره کنند. تعریف جذابیت در نگاه هر فردی نیز ممکن است متفاوت به نظر برسد. اما ساختار ذهن مشترک انسان، مجموعه ای از عناصر در همه انسان ها، به این مفهوم اشاره دارد.
امروز یک خانه نیز می تواند “خنده دار” باشد. به عنوان مثال، ممکن است بگوییم “چه میز بامزه ای”، “چه صندلی جذابی” یا حتی از همین کلمه برای توصیف گل های ردیف شده روی میز استفاده کنیم.
بنابراین، هم به تفاوت ها و هم به اشتراکات مجموعه ای که طراحی می کنید توجه داشته باشید. ببینید مخاطبان شما از چه فرهنگ و پیشینه ای هستند و چه نوع بازخوردی از کلمات و مفاهیم در موقعیت های مختلف نشان می دهند.
مثال: Noritake سایتی است که مفهوم خنده دار بودن را در اشیاء محلی نشان می دهد.
محتوای جذاب و منحصر به فرد
تا اینجای کار، اگر کارمان را درست انجام داده باشیم، طرحی جذاب و منحصر به فرد با رنگ های خلاقانه و عکس های جذاب داریم. اما متون و جملات سایت مهم نیست؟ پس از اینکه مخاطبان ابتدا جذب وب سایت شدند، به دنبال محتوای غنی و مفید خواهند بود. اگر این محتوا را در اختیار آنها قرار نمی دهید، مطمئن باشید که به سرعت از سایت شما خارج می شوند، حتی اگر زیباترین تصویر و رنگ را در طرح انتخاب کنید.
به همین دلیل متن شما باید جذابیت را با عملکرد ترکیب کند. بیشتر از جملات مستقیم و کوتاه استفاده کنید و سعی کنید محتوای اصلی را مستقیماً به مخاطب ارائه دهید. استفاده از اینفوگرافیک و ویدئو ابزار دیگری است که محتوای شما را برای بینندگان جذاب می کند.
جذابیت در جزئیات
جزئیات همواره حرف اول و آخر را برای ذهن انسان می زند. بدون جزئیات یک طرح یا نقاشی، کل دنیای انسانی ما خسته کننده خواهد بود. به همین دلیل جزئیات طراحی شما و تمامی محتوای داخلی سایت باید با حرکات موزون در استفاده از عکاسی، رنگی، ویدئویی سازگار باشد. سعی نکنید صفحات را با ایده های غیر ضروری بارگذاری کنید، کوچکترین پیکسل های طراحی وب سایت خود را وارد کنید و سعی کنید از آن هماهنگی کلی در جزئیات استفاده کنید تا وب سایت جذابی داشته باشید.
ساختار اطلاعات
در مورد محتوای سایت صحبت کردیم و گفتیم که باید مستقیماً نیازهای مخاطبان را برآورده کند. با این حال، این به تنهایی کافی نیست. دفتر وکالت محتوای شما باید ساختاری ثابت داشته باشد.
اگر دسته بندی محتوای شما در وب سایت گیج کننده است، بینندگان امکان دارد سایت شما را به دلیل خستگی ترک کنند. اگر ساختار دسترسی به صفحات وب سایت شما به درستی متصل نباشد، برای مشتری نیز اتفاق می افتد
اگر یک زنجیره محتوای مرتبط دارید، با لینکهای داخلی به آنها کمک کنید تا بهتر دسترسی پیدا کنند. این موضوع در سئوی داخلی سایت شما بسیار مهم است. بنابراین، وقتی عمیقتر به جذابیت یک وبسایت نگاه میکنیم، با مشکلات ساختاری مواجه میشویم. ساختار منسجم تمامی مطالب و صفحات مختلف وب سایت یکی دیگر از اصول جذابیت طراحی وب سایت است.
مخاطب محوری
در اصول طراحی وب سایت، هدف از ایجاد وب سایت باید بسیار مشخص باشد و این هدف به طور کامل در محتوا و مطالب وب سایت گنجانده شود.
ما یک اصل مهم در بازاریابی داریم که همه چیز از مشتری شروع می شود و به مشتری ختم می شود. ایده اصلی طراحی سایت، پاسخگویی به یک نیاز خاص و ارائه خدمات یا کالا به عموم است. در غیر این صورت کار شما به هدر می رود و فقط برای خود سایت طراحی کرده اید.
بنابراین به نظرات و افکار مخاطبان و مشتریان هدف خود احترام بگذارید. برای زمان آنها ارزش قائل باشید و سعی کنید در اسرع وقت بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید. در غیر این صورت رقبای شما از بازار حذف خواهند شد و به اصطلاح سهم بازار به رقبا منتقل خواهد شد.
بیشتر بخوانید : طراحی سایت اقساطی
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
09218495036