پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول
پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول این مفهوم برای اولین بار توسط فعالان بازار بورس و سهام مطرح شد. در زبان فارسی پورتفولیو به عنوان سبد، سبد سهام ترجمه می شود.به طور کلی این مفهوم در بازار سهام ریشه دارد و معانی آن را میتوان از تاریخچه بورس و موارد مرتبط با آن یافت.
کاربردهای آن در حوزه اقتصاد و مدیریت بسیار زیاد است به گونه ای که امروزه در مدیریت عمومی با واژه پرتفولیو بسیار مواجه می شویم. بنابراین هر مجموعه ای از اجزا که کارکرد مشخصی داشته باشد پورتفولیو یا پرتفو نام می گیرد.
- پورتفولیو مدیریت در مدیریت پروژه
- پورتفولیو سهام
- پورتفولیو اختراعات ثبت شده
- پورتفولیو محصول
مبحث پورتفولیو یک مفهوم مهم و البته قابل توجه در مدیریت تخصصی و غیر تخصصی است که باید به آن توجه ویژه شود.
پورتفولیو چیست؟
پورتفولیو یا پرتفوی یک مفهوم کاملا اساسی است که در بازار سهام و بورس ممکن است آن را بسیار زیاد شنیده باشید حتی زمانی که در مورد سامانه مربوط به سرمایه گذاری بورس یا سهام خود میشوید متوجه می شوید که یک قسمت جداگانه به نام پرتفوی وجود دارد در این قسمت اطلاع از سرمایه و دارایی شما ذکر شده است.
بنابراین میتوانیم بگوییم که پرتفوی به عنوان کل سرمایه ها و دارایی های شما در یک بخش اقتصادی است. علاوه بر این یک مفهوم دیگر برای پرتفولیو در نظر گرفته شده است که به معنای نمونه کارها و تجارب شما برای ارائه به کارفرما است.
همانطور که در پاسخ به سوال پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول به این موضوع اشاره کردیم که پرتفولیو یا پرتفوی مجموعهای از سهام و دارایی کل شما است که در اختیارتان قرار گرفته و با استفاده از آن می توانید به انتقال سرمایه یا نگه داشتن آن برای افزایش سود بپردازید.
اما یکی از مهمترین مفاهیمی که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد مفهوم یا معنای آن در بازاریابی و محصول است. به طور کلی مفهوم پورتفولیو در بازاریابی اهمیت فوقالعاده بالایی دارد به گونه ای که با استفاده و کاربرد آن در بازاریابی می توانید به اهداف خود دست پیدا کنید. در ادامه بیشتر به این مفهوم در حوزه بازاریابی و محصول می پردازیم.
مفهوم پورتفولیو در بازاریابی و محصول
همانطور که در پاسخ به سوال پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول به این موضوع اشاره کردیم که علاوه بر کاربرد این مفهوم در مدیریت عمومی و اقتصاد کاربرد فراوانی در بازاریابی و فروش محصول دارد.
مجموعهای از اجزا که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و دارای اهداف مشترک هستند. هنگامی که چندین پروژه در کنار یکدیگر قرار می گیرند، یک پرتفولیو پروژه مشترک را تشکیل میدهند که دارای اهداف یکسانی است. از اساسی ترین و مهم ترین ویژگی های پرتفولیو در بازاریابی و محصول، داشتن ویژگی های قابل اندازه گیری است.
اهمیت این موضوع زمانی مشخص میشود که حق وارد کردن داده های کیفی و داده های غیر پارامتریک را نخواهید داشت. برای مثال قیمت سهام تعداد آن و تعداد پروژه های در حال جریان داده هایی را در اختیار پرتفوی میگذارند که قابل اندازه گیری هستند.
بنابراین ویژگی افراد کمتری برخوردارند، به همین دلیل می گوییم که در عرصه بازاریابی و محصول نیز باید به داده های عددی و قابل اندازهگیری اکتفا کرد و توجه ویژه به آن ها داشت.
نحوه چیدمان اجزای پورتفولیو
همانطور که قبلاً هم در پاسخ به سوال پرتفولیو چیست از بازار سهام با بازاریابی و محصول به این موضوع اشاره کردیم که مجموع داده هایی که در یک پرتفوی یا پورتفولیو یا قرار میگیرند دارای ویژگی های مشترکی هستند که به آنها این امکان را میدهند تا به صورت کاملا هدفمند در یک راستا قرار بگیرند.
اما یکی از مهمترین کارهایی که باید در چیدمان اجزای پورتفولیو به آن توجه کرد متمرکز بودن آن است همانطور که گفتیم یک مفهوم زمانی می تواند به بهترین شکل ممکن در یک پرتفوی جای بگیرد که دارای ویژگی های قابل اندازه گیری باشد این ویژگی ها باید در راستای یک هدف قرار بگیرند و برای دستیابی به آن هدف مسیر را هموار کنند.
از این رو توجه ویژه به این مورد و مهیا کردن شرایطی که به افراد این امکان را بدهد تا در جایگاه مناسبی قرار بگیرند از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. چیدمان اجزای پورتفولیو و برای فروش محصول به صورتی است که باید محصولاتی در یک راستا قرار بگیرند که دارای ویژگی های مناسب برای صادرات و فروش هستند.
بی توجهی به این موضوع میتواند پیامدهای زیادی برای شما به همراه داشته باشد بنابراین باید تمام سعی خود را بکنید تا برای دستیابی به اهدافی که در نظر گرفته اید مسیر مشخصی را طی کنید.
پورتفولیو سرمایه گذاری
پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول اگر بخواهیم اشاره مستقیمی به مفهوم پورتفولیو و بکنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که در بازار سهام به معنای مجموعه ای از سهم های مشترک از شرکتهای متعدد است. بنابراین به جای اینکه سهام کامل یک شرکت را خریداری کنند.
مجموعه سهام های شرکت های مختلف را در یک پرتفوی جای می دهند. پورتفولیو سرمایه گذاری از این جهت طراحی شده است تا شما بتوانید به مدیریت سهام خود بپردازید. در واقع این امکان را به شما میدهد تا با در اختیار داشتن ابزار های مختلف و امکان بررسی موضوعات متعدد این توانایی را داشته باشید که به بررسی سود یا ضرر سهام مربوط بپردازید.
پورتفولیو محصول
یک نوع ویژه از پرتفولیو پورتفولیو محصول است. تمرکز اصلی آن بر روی محصولات تولیدی توسط سازمان های مختلف است. مجموعه ای از محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت بر اساس استراتژی مشخصی دسته بندی شده است.
بیشتر بخوانید : طراحی سایت فوری
با سئو تهران همراه باشید ….
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
02144030236
(دفتر)
09012805106
09218495036