امتیازدهی به : post

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

نیل پتل (Neil Patel) به عنوان معروف ترین دیجیتال مارکتر مطرح دنیا که بر اساس اطلاعات مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به پرسش دیجیتال مارکتینگ چیست به این شکل پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکیصورت می پذیرد».

بر اساس این تعریف، دیجیتال مارکتینگ چیست مفهوم تقریبا جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در جهان مربوط می‌­شود به بیش از یک قرن گذشته. رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است.

۱۰ سال زمان صرف شد تا رادیو به محصولی قابل استفاده برای عموم تبدیل شود و اکثر اشخاص آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز در سر تجار افتاد. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای کنسرت که بعد از پخش آن فوراً بلیط‌­های آن اجرا به فروش رفت و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در این شکل از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین اطلاق می‌­شود، شما با بهره بردن از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر تجهیزات دیجیتال گفته شده به سرعت زیادتر و دقیق­تر با مشتریان ارتباط برقرار می‌­کنید و هرکدام از کمپین‌­های شما اگر بازدهی مناسبی با توجه به هزینه آن به وجود نیاورده است آن را تکرار نخواهید کرد.

حتی در این نوع، شما می­‌توانید برای قسمتی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی می­‌ نمائید (آزمون A/B) تا بررسی کنید کدام کمپین موفق­‌تر بوده تا دیگری را متوقف نمائید که این امر باعث می­‌شود هزینه‌­ها و بازدهی شما به شدت زیادتر شود.

انواع ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ

  • آنالیز و تحلیل داده ها و اطلاعات
  • بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی یا همان گوگل ادز
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام و تلگران
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن توسط یک تیم تخصصی مانند سئو تهران
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • انتشار رپورتاژ آگهی ( خرید بک لینک قوی )
  • کوتاه‌کننده‌ی لینک
  • چت آنلاین

حال کمی وارد جزئیات شویم :

دیجیتال مارکتینگ آنلاین چه می باشد

قبل از توضیح درباره ی اینکه در اصل دیجیتال مارکتینگ چیست باید بگوییم ، در این روش از بازاریابی که مختصرا به بازاریابی آنلاین معروف است، شما با به کار بردن از اینترنت و همچنین ممکن است با یاری گرفتن از دیگر محصول های دیجیتال مطرح شده با سرعت زیاد تر و توجه بیشتر با مخاطبان ارتباط می توانید داشته باشید و هر یک از کمپین ‌های شما اگر بازدهی بالایی با اهمیت به هزینه آن بوجود نیاورده است ، آن را تکرار نخواهید کرد.

حتی در این روش، شما می توانید برای قسمتی از مشتریان خود یک کمپین که از قسمتی دیگر فرق دارد طراحی کنید .

1- ارزیابی و تحلیل داده :

بعد از راه اندازی هر کمپین تبلیغاتی، نیاز است با یاری گرفتن از پلتفرم‌ های متفاوت، به ارزیابی کمپین مطرح شده بپردازید. سکو ‌های داخلی و خارجی متفاوتی در این حوزه وجود دارد که می ‌تواند به بهتر کردن کمپین شما خیلی یاری رساند. با ارزیابی صحیح، بازدهی کمپیننتان را بالا ببرید و کمپین ‌های مناسبی راه اندازی کنید.

در ادامه مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست به بررسی دو ابزار که عملکرد زیادی دارد، ارزیابی و تحلیل دیتا خواهیم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس :

یکی از پر اهمیت ترین و پر کاربرد ترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ می توان به گوگل آنالیتیکس اشاره کرد. کمی غیرقابل پذیرفتن به گمان می ‌رسد اما گوگل آنالیتیکس گروهی بسیار زیادی از گزارش‌ ها را به طور کاملا رایگان در اختیار شما قرار می ‌دهد. شما می ‌توانید رفتار کاربران وب‌ سایتتان را به درستی دنبال و ارزیابی کنید.

گوگل آنالیتیکس نشان گر این است که هر کدام از کاربران سایتتان از چه روشی وارد وب‌ سایت شده ‌اند و چطور راه فروش خود را گذراند.البته آن حد از گزارش‌ هایی که از گوگل آنالیتیکس در اختیار شما گذاشته می شود ، بیشتر است که توضیح جزییات آن در این مبحث نمی ‌گنجد اما برای اطلاعات بیشتر می شود مقالات ما را در این زمینه مطالعه ‌کنید.

متریکس :

متریکس یکی دیگر از کارایی دیجیتال مارکتینگ است که افرادی که با سئو و پشتیبانی سایت سروکار دارند به آن ها کمک زیادی می ‌کند. متریکس به صورت یک ابزار ارزیابی کننده شخص ثالث، سعی می ‌کند تا نتایج کمپین‌ ها در هر کدام از کانال ‌ها و فضا ‌های تبلیغاتی را به طور گزارش‌ هایی واضح و قابل مفهوم به تبلیغ‌ دهندگان عرضه دهد.

کاربرد این سرویس‌ های شمارنده که قضاوتی انجام نمی دهند و به طور کاملاً بی ‌طرف است؛ نتیجه ای که از مبحث مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست ، یافت می شود گرفت این است که می ‌توانید به این شمارنده مانند همه سرویس‌ هایی شبیه به بین ‌المللی هستند اعتماد کنید.سرویس متریکس به شما یاری می ‌کند تا نکات زیر را بررسی و ارزیابی کنید :

  • هر کدام از کاربران شما از چه موردی جذب شده‌اند؟
  • کاربران شما چه واکنش و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
  • آیا در جذب کاربران تازه از روش کمپین‌ های تبلیغاتی تخلفی بوجود نیامده است؟

2- استفاده بهینه از موتور جستجو :

زمانی به مکالمات صاحبان کسب‌ و کار های تازه توجه کنید، SEO یکی از لغاتی است که خیلی می ‌شنوید. مخاطبان زیادی بلافاصله بعد از آن که پرسشی در ذهن‌شان صورت می‌ گیرد، در گوگل سرچ می ‌کنند. بنابراین خیلی پر اهمیت است در جستجو های گوگل باشید و زمان احتیاج کاربر، با عرضه محصول یا فعالیت خود او را کمک کنید.

ابزار های مختلف زیادی بعنوان مارکتینگ هستند که به شما در استفاده بهینه موتورهای سرچ یاری می‌ کند. در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست بعضی از آن‌ ها را بیان می ‌کنیم :

ایمیل مارکتینگ :

نخستین ایمیل در سال ۱۹۷۱ ارسال شد. عجیب است با اهمیت به سرعت ارتقا تکنولوژی، همچنان بخش بزرگی از بودجه‌ی دیجیتال مارکتینگ به ایمیل مارکتینگ مختص است. ایمیل مارکتینگ بعوان یکی از روش های بازاریابی دیجیتال می توان نام برد که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد.

و هر سال نسبت به سال پیش ارتقایی تقریبا ۴ درصدی را بدست می آورد. ابزار های مختلفی برای استفاده بهینه ایمیل مارکتینگ موجود هست. در ادامه مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست به بررسی دو مورد اساسی که در ایران بیشترین کاربرد را دارد، می ‌پردازیم :

تبلیغات کلیک کردن :

در تبلیغات کلیک کردن شما در برابر کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، مبلغی پرداخت می ‌کنید. بنابراین مبلغ تبلیغات شما با مجموع اندازه هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ انجام داده اند، هماهنگ است.

با اهمیت به این کار که در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست مطرح شده ، هر اندازه کلیک بیشتری انجام گیرد، مبلغ در نتیجه بیشتر می شود.

در کلیک کردن تبلیغات ، با اهمیت به مبلغ کلیک کردن که معین ‌می ‌کنید و متناسب با هزینه ای که برای تبلیغات کلیک کردنی خود در نظر می ‌گیرید، کلیک دریافت می ‌کنید و مبلغی می ‌پردازید.

ریتارگتینگ :

ریتارگتینگ به شما این کارایی را می ‌دهد، اشخاصی را که به صورت مستقیم به سایت شما رجوع کرده ‌اند اما کاربردی نداشته یا خریدی نکرده ‌اند، مجدد به سایت خود بازگردانید. تحقیقات مشخص کرده است فقط یک درصد از اشخاصی که از وب‌ سایت شما دیدن می ‌کنند، در نخستین ورود به مشتری شما تغییر پیدا می کنند. به یاری ریتارگتینگ می‌ شود تعداد درصد بیشتر را به سایت خود باز گردانید.

3- اداره شبکه‌ های اجتماعی و ارزیابی آن :

ابزارهای گوناگونی وجود دارد که به شما یاری می ‌کند، همه فضا های اجتماعی خود را در یک زمان یکسان در یک داشبورد اداره کنید. همانگونه که اطلاع دارید، در حال حاضر کاربران زیادی از فضا های اجتماعی استفاده می کنند ؛ بنابراین حضور فعال و اثرگذار در این فضا های احتماعی برای کسب‌ و کار شما می ‌تواند خلی سودمند باشد و سبب بالا بردن تعامل برندتان با مخاطبان شود.

سکو های مدیریت فضا های اجتماعی به شما این کارایی را می ‌دهد که وقت منتشر کردن محتوای خود را معین کنید. همینطور با دادن گزارش ‌‌ها و آمارهای متفاوت به ارزیابی بازخورد مخاطبان فضا ‌های اجتماعی یاری زیادی می ‌کند و کارایی اداره بهینه کامنت‌‌ ها را همچنین که در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست ذکر شده به شما می‌ دهد.

اهمیت به کار بردن از بازاریابی دیجیتال

اگر برایتان این سوال پیش آمده است که دیجیتال مارکتینگ چرا مهم است و چرا استفاده از آن در هر شرکتی لازم می باشد ، به موارد زیر دقت کنید :

  • امروزه برنامه بازاریابی اساسا به بازاریابی دیجیتال وابسته است.
  • سبب بالا بردن فروش و در آخر بالا بردن درآمد می‌ شود.
  • به شما در معروف شدن برندتان یاری می ‌کند.
  • به بوجود آوردن ارتباط بهتر با مشتریان و بهتر کردن چشم‌انداز های کسب ‌و ‌کار یاری می ‌کند.
  • نرخ بازگشت سرمایه خوب تری را به وجود می‌ آورد.
  • شامل فرصت‌ های شغلی زیاد و فعال است.
  • به دیده شدن شما در SERP موتور سرچ یاری می‌ کند.

این موارد فواید قابل اهمیت بازاریابی دیجیتال در کسب ‌و ‌کار هستند. در ادامه این مقاله 8 علت مهم بودن دیجیتال مارکتینگ را بررسی می‌ کنیم :

1- نرخ رو به ارتقا بازارهای دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یک تکنولوژی در حال تغییر و بروز شدن با سرعت زیاد بوده و فرصت‌ های شغلی خیلی زیادی را آماده کرده است. از گذشته تا به اکنون، بازاریابی دیجیتال نصفی از شرایط معیشت و روند تکنولوژی را به خود مختص کرده است.

2- فرصت‌ های شغلی گوناگون

بازاریابی دیجیتال، موارد شغلی مختلفی را برای اشخاص بوجود می آورد. با توسعه و پیشرفت هروزه تکنولوژی اطلاعیه ‌های استخدام زیاد تری در زمینه دیجیتال مارکتینگ مشاهده می کنیم. بازاریابی دیجیتال به گونه ای است که توانسته فرصت‌ های کاری بیشتری را بوجود آورده.

به شیوه ای که می شود حتی از منزلتان هم به طور دورکاری در این زمینه فعالیت کنید و درآمد قابل اهمیتی بدست آورید. مناسب ترین کتاب های مارکتینگ می‌ توانند به شما در فهم و آموختن بازاریابی دیجیتال مارکتینگ یاری کنند.

3- روشی آسان برای آغاز یک کسب ‌و ‌کار ماهرانه

با به کار بردن از فضا ‌های اجتماعی خیلی متداول مثل یوتیوب، اینستاگرام و حتی با بوجود آوردن وبلاگ می‌ توانید به آسانی کسب ‌و‌ کار خود را آعاز کنید. بعد می‌ توانید با تدوین یک برنامه صحیح، مناسب ترین کانال بازاریابی را برای دسترسی به کاربران مقصود خود معین کرده و کارتان را شروع کنید.

4- توسعه آسان در فروش دیجیتال

فضا های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب توانایی دارند برای وب ‌سایت شما ترافیک قابل توجه ای را بوجود آورده و حتی کالا ها را با فعالیتتان را تبلیغ کنند. با به کار بردن از دیجیتال مارکتینگ می‌ توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تغییر دهید.

5- جذب راحت کاربر در بسترهای اینترنتی

زمانی که تمرکز کسب ‌و ‌کار خود را روی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ می گذارید، دیگر مسیر بازگشتی وجود ندارد. بلکه باید با یاری دیجیتال مارکتینگ کاربران زیادی را به برند خود جذب کنید. برای نمونه بازاریابی دیجیتال در بوجود آوردن ترافیک زیاد برای سایت شما نقش مهمی دارد.

6- شکاف کاربرد های دیجیتال

بازارهای دیجیتال به علت رو به توسعه بودن، شامل فرصت ‌های کاری زیادی هستند و به همین علت درخواست بیشتری برای اشخاصی که مهارت دیجیتالی دارند، موجود است. حتی اگر یک فرد با تجربه ای در این حوزه نیستید، مجدد هم می‌ شود با استمرار در کار و تجربه رتبه خود را در دیجیتال مارکتینگ بیابید.

به هر صورت همین بازار نو و رو به توسعه سبب شده تا با شکاف کاربرد های دیجیتال روبرو شویم. شکاف کاربرد در حقیقت به اختلاف میان مهارت‌ های مورد احتیاج برای انجام کار و فعالیت هایی که یک شخص دارد، بیان می‌ شود. بنابراین اشخاصی که با شکاف کاربردی استخدام می ‌شوند، توانایی مورد نیاز را برای انجام فعالیت ها ندارند و به همین علت حضور نیروهای حرفه ای خیلی مهم است.

7- مطابقت پذیری

بعد از مسلط شدن بر کاربرد های برتر برای فرد بازاریاب دیجیتال، با کاربرد ‌های دیگری هم شناخت خواهید کرد. در بازاریابی دیجیتال شما اگر در یک زمینه حرفه دارید، برای عوض کردن رتبه تان نیاز است تا کمی سعی کنید و بعد وارد مورد های دیگر آن شوید. شما می ‌توانید در هر زمینه ای از بازاریابی دیجیتال که خواستارید فعالیت کنید.

و با پیشرفت مهارت‌ های پیشین، مهارت ‌های تازه ای هم فرا بگیرید. در این حوزه، مورد های خیلی بیشتری در کنار فرصت ‌های آموختن وجود دارد و بنابراین می‌توانید از مهارت‌های خود مناسب ترین کاربرد را ببرید.

8- تغیییر در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یکی از حوزه هایی است که همواره در آن موارد تازه ای برای فرا گرفتن پیدا خواهید کرد. این منابع به شما کارایی خلاقیت در استراتژی ‌های بازاریابی ‌تان را می ‌دهد.

با اهمیت به اینکه در موسسات بازاریابی، اشخاص با سابقه های متفاوت و برنامه های مختلف فعالیت می ‌کنند، می ‌توانید از آن ‌ها اطلاعات مختلفی بدست آورید. همینطور با مطالعه کردن مناسب ترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ می شود سبب توسعه شما در این حوزه باشد.

دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست

همان کاربرد های بازاریابی که به طور سنتی و محیطی بالا می‌ آید که اگر با به کار بردن از ابزارهای دیجیتال باشد در این گروه جای می ‌گیرد:

  1. بازاریابی محیطی توسعه یافته
  2. رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
  3. تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
  4. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی

معایب روش دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست

مورد منفی درباره دیجیتال مارکتینگ آفلاین می تواند گفت که به صورت اساسی خیلی دشوار می ‌شود پیامی را سفارشی شده و مقصود گرفته شده به قسمت بخصوصی از مشتریان رساند. بطور نمونه شما در رادیو پیام تبلیغاتی خود را به هر فردی که رادیو گوش می هد می‌ رسانید.

اما هیچگاه نمی ‌توانید برای هر فرد پیام خاص خودش را ارسال کنید. بطور نمونه خیلی جالب تر می شد اگر برای فردی که تا به اکنون شما را نمی ‌شناخته پیامی برای جذبش بفرستید و برای فردی که پیش از این از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه ارسال کنید که دوباره از شما خرید کند.

بلکه اجبار دارید به هر دو شخص یک مدل پیام انتقال دهید در ضمن اگر شانس بیاورید که در وقت پخش تبلیغات شما پای رادیو با حواس کامل گوش بدهند.مورد منفی دیگر این مدل تبلیغات دشوار بودن سنجش و تحلیل بازدهی آن است. بطور نمونه زمانی که شما هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر همزمان تبلیغ کرده ‌اید نمی توانید به صورت با دقت بدانید چند شخص تبلیغ شما را مشاهده کرده اند.

چند شخص از روش آن از شما خرید کرده‌اند، به صورت تفکیک شده چند شخص از رادیو و چند شخص از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … .جواب هیچ یک از این مدل پرسش ها در بازاریابی آفلاین را نمی‌ توان به صورت ریزبینانه داد.

بیشتر بخوانید : سئو در تهران ، سئو سایت در تهران 

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09218495036

instagram-seotehran  Telegram-seotehran  whatsapp-seotehran